۱۳۸۸ خرداد ۱۹, سه‌شنبه

ادامه معانی





امام صادق علیه السلام:هنگام آب خوردن اگر به امام حسین علیه السلام سلام بفرستید و لعنت بر یزید لعنت الله علیه بفرستید100000 حسنه،پاک شدن100000 گناه و مثل کسی است که 100000 بنده را آزاد کرده باشد و در قیامت خداوند او را با دل خنک محشور می کند

من در این پست ادامه معانی قرآن و آیات رو نوشتم.
چون دو ملک (رقیب و عتید) از طرف راست و چپ بمراقبت او بنشنسته اند .
پس تو ای رسول صبر کن و بحمد و ستایش خدا تسبیح گو پیش از طلوع خورشید (بنماز صبح) و پیش از غروب آن (بنماز ظهر و عصر) .
همان نعمتها که خدا بآنها عطا کرده فرا گیرند چرا که در دنیا مردمی نیکو کار بودند .
و از شب اندکی را خواب میکردند .
و سحرگاهان از درگاه خدا طلب آمرزش و مغفرت میکنند .
و در اموالشان بر فقیر سائل و محروم حقی منظور دارند .
و ما (از خلفشان) رزق و طعام (و هیچگونه سودی) بر خود نخواستیم .
خدا فرمود اینک از این جایگاه بیرون رو که تو سخت رانده شدی .
شیطان عرض کرد پروردگارا پس مهلتم ده که تا روز قیامت زنده بمانم .
بیاد آر که پروردگار تو بملائکه فرمود من در زمین خلیفه بگمارم ملائکه گفتند پروردگارا میخواهی کسانی را بگماری که فساد کنند در زمین و خونها بریزند و حال آنکه ما خود تو را تسبیح و تقدیس میکنیم خداوند فرمود من میدانم چیزی که شما نمیدانید و چون گفتیم فرشتگان را که سجده کنید بر آدم همه سجده کردند مگر شیطان که ابا و تکبر کرد و از فرقه کافران گردید .
و آنهائیکه کافر شدند و تکذیب کردند آیات ما را آنها (البته) اهل دوزخند و در آتش آن همیشه معذب خواهند بود .
واگر آنها ایمان آورند و پرهیزکار شوند محققا بهره ای که از خداوند نصیب آنها شود بهتر از هر چیزی خواهد بود اگر بدانند .
خدا بدو فرمود چه چیزی تو را مانع سجده (آدم) شد که چون تو را امر کردم نافرمانی کردی پاسخ داد که من از او بهترم که مرا از آتش و او را از خاک آفریدهای .
ای فرزند آدم ما لباسی که ستر عورات شما کند و جامه های (زیبا ونرم) برای شما فرستادیم و بر شما باد بلباس تقوا که این نیکو
ترین جامه شماست این سخنان همه از آیات خداست که شاید خدا را یاد آرید .
شیطان گفت (پس) مرا تا بروزیکه خلایق بر انگیخته شوند مهلت ده .
خدا فرمود البته مهلت خواهی داشت .
شیطان گفت که چون تو مرا گمراه کردی من نیز بندگانت را از راه راست که شرع و آیین تست گمراه گردانم .
گفتند خدایا ما بر خویش ستم کردیم واگر تو ما را نبخشی و بما رحمت و رافت نفرمائی سخت از زیان کاران شده ایم .
یا آنکه نگویید که چون منحصرا پدران ما به دین شرک بودند و ما هم فرزندان بعد از آنها بودیم پس پیروی پدران خود کردیم آیا بعمل زشت اهل باطل ما را بهلاکت خواهی رسانید .
من در وقت آفرینش آسمان و زمین و یا خلقت خود این مردم آنها را حاضر و گواه نساخته (و کمک از کسی نخواستم) و هرگز گمراهان را بمدد کاری نگرفتم .
باز فرمود عصا برگیر و از آن مترس که ما او را به صورت اول بازمیگردانیم .
آنگاه گفتیم ای آدم محققا این شیطان با تو و جفتت دشمن است مبادا شما را از بهشت بیرون آرد و از آن پس به شقاوت گرفتار شوید .
و هر کس از یاد من اعراض کند همانا معیشتش تنگ شود و روز قیامتش نا بینا محشور کنیم .
آنگاه با من بگو آیا این آدم خاکی را بر من فضیلت و برتری دادی (ای خدا) اگر (اجل) مرا تا قیامت به تاخیر افکنی به جز قلیلی
همه ی اولاد آدم را مهار کرده و بدار هلاک میکشانم .
بر با جمله لشکر سوار و پیاده ات بر آنها احاطه کن و در اموال و اولاد هم با ایشان شریک شو و بوعدهای دروغ آنها را بفریب
و مغرور ساز آری وعده شیطان چیزی جز غرور و فریب نخواهد بود .
همانا ترا بر بندگان (خاص) من تسلط نیست و تنها محافظت و نگهبانی خدا (آنها را) کافی است .
ای پیغمبر اگر ما بخواهیم انچه را که بوحی بر تو اوردیم همه را باز میبریم و انگاه تو بر (قهر) ما هیچ مددکاری نخواهی داشت آنها هستند که پاداش عملشان آمرزش پروردگار است و باغهائیکه از زیر درختان آن نهرها جاریست جاوید در آن بهشت ها متنعم خواهند بود و چه نیکوست پاداش نیکوکاران (عالم) .
خداوند هرگز مومنانرا بدینحال کنونیکه (مومن و منفق بیکدیگر مشتبهند) تا انکه به آزمایش بد سرشت را از پاک گوهر جدا کند و خدا همه ی شما را از سر غیب آگاه نسازد و لیکن برای این مقام از پیغمبران خود هر که را مشیت او تعلق گرفت برگزیند پس شما بخدا و پیغمبرانش بگروید که هر گاه ایمان ارید و پرهیزکار شوید شما را اجر عظیم خواهد بود .
ایرسول ما بیادآر وقتی را که کافران باتو مکر می کردند که تورا از مقصد خود که تبلیغ دین خداست باز دارند یا به قتل رسانند یا از شهر بیرون کنند(توکار خود به خدا واگذار که اگر آن ها با تو مکر کنند خدا هم با آن ها مکر می کند و خدا بهتر از هر کس مکرتواند کرد.
ویادآر وقتی که شیطان کردار زشت آنان را درنظرشان زیبا نمود و گفت امروز واحدی برشما غالب نخواهد گشت و من هنگام سختی یار و فریادرس شما خواهم بود،تا آنگاه که دو سپاه اسلام و کفر روبرو شدند شیطان پا به فرار گذاشت و پاسخ داد که من از شما بیزارم من قوائی می بینم که شما نمی بینید و من از خداوند می ترسم که عقاب خداوند بسیار سخت است.
ای رسول ما خدا سخن آن زن را که درباره ی شوهرش با تو به مجادله برخاسته و شکوه ی او به خدا میرسد محققاً شنید و گفت و گوهای شمارانیز می شنود که خدا به سخنان بندگان البته شنوا و به احوالشان بیناست.
برخی مردم از جهل و نادانی در کار خدا جدل می کنند و از پی هر شیطان گمراه کننده روند.
وآنگاه که انسان را به خلقت کامل بیاراستیم و از روح خود در او بدمیم همه به امرمن(خداوند) براو به سجده درافتید پس به فرمان خدا تمام فرشتگان بدون استثنا سجده کردند مگر شیطان که برادم غرور و تکبر ورزید و از زمره ی کافران گردید خداوند به شیطان فرمودند ای ابلیس تراچه مانع شد که به موجودی(باقدر و شرافت) که من به دو دست(علم و قدرت) خودآفریدم سجده نکنی؟ آیا کبرو نخوت کردی یا از بلند رتبگان بودی؟ شیطان در جواب گفت من از او بهترم که مرا از آتش(نورانی سرکش) و اورا از گِل(تیره پست)خلقت کرده ای خداوند فرمودند: (شیطان جاهل خودبین)اینک از اینجا بیرون رو که تو سخت رانده(درگاه ما)شدی و برتو لعنت و غضب من تاروز قیامت حتمی و محقق است.شیطان عرض کرد پروردگارا(اینک که مرا مردوددرگاه فرمودی)پس مهلتم ده که تا روز قیامت زنده مانم.خداوند فرمود آری از مهلت یافتگانت قراردادیم تا روز معین و وقت معلوم(که صلاح نظام عالم می دانیم) شیطان گفت(حال که مهلت یافتیم) به عزت و جلال تو قسم که خلق را تمام گمراه خواهم کرد مگر خاصّان از بندگانت(که دل از غیر بریدند) وبرای تو خالص شدند،خداوند پاسخ شیطان فرمودند بحق سوگند و کلام من حق و حقیقت است که جهنم را از جنس تو و پیروانت تمام پرخواهم کرد.
آیا مردم نمی دانند که خدا البته هرکه را خواهد روزی وسیع دهد و هر که را خواهد تنگ روزی سازد در این0اختلاف روزی خلق) هم ادله قدرت الهی برای اهل ایمان پدیدار است.
و انسان را خداوند از اصلصال خشک گِلی مانند گِل کوزه گران(بدین حسن و زیبایی) آفریدوجنیان را از رخشنده شعلة آتش خلق کردیم.ای گروه جن و انس اگر می توانید در اطراف زمین و آسمان پرشوید(واز قبضة قدرت الهی)بیرون روید(این خیال محالی است) هرگز خارج از ملک و سلطنت خدا نتوانید شد.
در آن بهشتها زنان زیبای با حیائیست(که به چشم پرناز جز به شوهر خود ننگرند)ودست هیچکس پیش آن ها بدان زنان نرسیده است الا ای گروه جن و انس کدامین نعمت های پروردگارتان را انکار می کنید.آن زنان حوری در صفات و لطافت گوئی یاقوت و مرجانند. الا ای گروه جن و انس کدامین نعمت های پروردگارتان را انکار می کنید.آیا پاداش نیکوئی و احسان جزآنکه نکوئی و احسان است؟ الا ای گروه جن و انس کدامین نعمت های پروردگارتان را انکار می کنید.دون آن دو بهشت(خداترسانرا)دو بهشت دیگر است. الا ای گروه جن و انس کدامین نعمت های پروردگارتان را انکار می کنید.که درختان آن دو بهشت در نهایت سبزی و خرمی است. الا ای گروه جن و انس کدامین نعمت های پروردگارتان را انکار می کنید.در آن دو بهشت دیگر هم دو چشمه آب گوارا می جوشد(وزیر آن درختان جاری می شود) الا ای گروه جن و انس کدامین نعمت های پروردگارتان را انکار می کنید.در آن دو بهشت نیز هر گونه میوة(خوش) و خرما و انار بسیار است. الا ای گروه جن و انس کدامین نعمت های پروردگارتان را انکار می کنید.در آن دو بهشتها نیکوزنان با حسن و جمال بسیار است. الا ای گروه جن و انس کدامین نعمت های پروردگارتان را انکار می کنید.حورانی که درسراپرده های خود(از چشم بیگانگان مستورند). الا ای گروه جن و انس کدامین نعمت های پروردگارتان را انکار می کنید.که پیش از شوهران دست هیچکس بدان زنان نرسیده است. الا ای گروه جن و انس کدامین نعمت های پروردگارتان را انکار می کنید.
هر کس خودرا از خوی بخل و حرص دنیا نگاه دارند آنان به حقیقت رستگاران عالمند.این منافقین در مَثَل مانند شیطانند که انسان را گفت به خدا کافر شو پس از آنکه آدمی به اطاعت اوکافرشد(وگوهرایمانشرا ربود)آنگاه بدو گوید من از تو بیزارم که من از عقاب پروردگار عالمیان سخت می ترسم.پس عاقبت شیطان وآدمی که به امر اوکافر شد که هر دو درآتش دوزخ مخلّدند وآن دوزخ کیفرستمکاران عالم است.هرگز اهل جهنم و اهل بهشت با هم یکسان نیستند اهل بهشت به حقیقت سعادتمندان عالمند و ای رسول اگر ما این قرآن عظیم الشان را به جای دل های خلق بر کوه نازل می کردیم مشاهده می کردی که کوه از ترس خدا خاشع و ذلیل و متلاشی می گشت و این امثال را در قرآن برای مردم بیان می کنیم باشد که اهل عقل و فکرت شوند.
منحصراً تعمیر مساجد خدا بدست کسانی است که به خدا و روز قیامت ایمان آورده و نماز پنجگانه بپادارند و زکات مال خود بدهند و از غیرخدانترسند آنها امیدوار باشند که از هدایت یافتگان هستند.
اوست خدایی که آسمان ها و زمین را در شش روز (وشش مرتبه کلی ظهور وجود)بیافرید آنگاه به تدبیر عرش(ونظام جمعی عالم پرداخت) واو هر چه در زمین فرورود وهرچه برآیدوآنچه از آسمان نازل شود وآنچه بالا رود همه را می داند وهرکجاباشید اوبا شماست وبه هر چه کنید به خوبی آگاه است آسمان ها و زمین همه ملک اوست و رجوع تمام امور عالم بسوی اوست.آن کیست که بخدا قرض نیکو دهد(یعنی قرض الحسنه و صدقه و احسان به فقیران)تا خدا براوچندین برابر گرداند و پاداشی با لطف کرامت(نامتناهی)او را عطا فرماید.الا ای هوشیاران بدانید که زندگانی دنیا به حقیقت بازیچه است و لهو و عیّاشی و آرایش زنانه و تفاخر و خودستائی با یکدیگر و حرص افزون مال وفرزندان این حقیقت کار دنیاست و در مَثَل بارانی است که به موقع ببارد و گیاهی در پی آن از زمین بروید که برزگر یا کفّار دنیاپرست را به شگفت آورد پس بنگری که زود خشک شود و بپوسد و در عالم آخرت دنیاطلبان را عذاب سخت جهنم و مؤمنان را آمرزش و خشنودی حق نصیب












هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر